Je wilt bloggen. Om je kennis en ervaringen te delen. En zo jezelf, je organisatie, je merk of product in de kijker te spelen. Waar begin en waar eindig je dan? De volgende vijf stappen geven je houvast voor je zakelijk blogartikel.
1.Wat is het doel en de kern van je artikel?
Wil je amuseren of informeren? Aansporen of verleiden? En hoe kun je de kern van je blog in één zin samenvatten? Denk hierover na voor je begint te schrijven en wijk er niet vanaf.
2. Maak het persoonlijk
Dat je een zakelijk blogartikel schrijft, wil niet zeggen dat je niet persoonlijk kunt zijn. Als je iemand een zakelijke e-mail stuurt, wens je hem of haar ook een fijne vakantie. Toch? Schrijven vanuit je eigen ervaringen en visie maakt je geloofwaardiger. Je stelt je kwetsbaarder op. De lezer voelt zich meer met je verbonden, waardoor je eerder je zakelijke doelen behaalt.
3. Vergeet je lezer niet
Als je voor een zaal vol mensen spreekt, willen zij waarschijnlijk a) relevantie en b) interactie. Voor een blog geldt hetzelfde. Laat merken dat je aan je lezer denkt door niet alleen over jezelf te schrijven, maar juist ook over je doelgroep. En door bijvoorbeeld af te sluiten met een vraag of call-to-action.
4. Kies voor ondersteunend of verleidelijk beeldmateriaal
Want het oog wil ook wat.
5. Corrigeer en optimaliseer je tekst
Vinden jij en een proeflezer je blog inhoudelijk top? Check ‘m dan nog even op type-, stijl-, spelling- en grammaticafouten. Zorg ook dat je je blog optimaliseert voor zoekmachines. Zodat je eerder en beter gevonden wordt in Google. Geen idee hoe je dat doet? Schakel ons in!