Misschien ken je het wel: je wil iets van je lezer, of het nu een ingevuld formulier is, een betaling, of gewoonweg wat extra aandacht. Je probeert het vriendelijk, of misschien zelfs met een vleugje wetgeving, maar het lijkt niet te werken. Met een paar kleine veranderingen kun je je communicatie veel effectiever maken. Wij leggen je uit hoe!
De truc
Maak het gewenste gedrag zo laagdrempelig mogelijk! Dit betekent dat je het zo eenvoudig en aantrekkelijk mogelijk maakt voor je lezer om actie te ondernemen. Een mooi voorbeeld is hoe Netflix dit doet. Je kijkt je favoriete serie en de aflevering is bijna afgelopen. Het is zo spannend/grappig/eng dat je niet kan wachten om de volgende te zien. Geen probleem. Netflix stuurt je automatisch door naar de volgende aflevering! Daarmee heeft Netflix de actie zo “laagdrempelig” mogelijk gemaakt voor haar kijkers. Je hoeft namelijk niets te doen. Heerlijk.
Hoe pas je dit toe?
1. Vermijd vage verwijzingen
Een vage verwijzing is als een raadsel zonder oplossing – frustrerend en onduidelijk. Wanneer je verwijst naar “het één en ander” of “onderstaand telefoonnummer”, laat je je lezer in het ongewisse. Zorg ervoor dat je verwijzingen helder en direct zijn.
Even oefenen:
Vage verwijzing: “Neem contact op voor meer informatie via het onderstaande telefoonnummer.”
Heldere verwijzing: “Neem contact met ons op via het nummer 0800 – 8715 voor meer informatie over onze diensten.”
2. Houd het concreet: vermijd vage tijdsaanduidingen
Tijdsaanduidingen zoals “zo snel mogelijk” zijn vaag en laten ruimte voor interpretatie. Wees duidelijk over wanneer iets zal of moet gebeuren om je lezer gerust te stellen en te informeren.
Even oefenen:
Vage versie: “U ontvangt de documenten zo snel mogelijk.”
Heldere versie: “U ontvangt deze documenten uiterlijk 19 september.”
3. Wees specifiek: vermijd vage werkwoorden
Vage werkwoorden zoals “contact opnemen” of “maatregelen treffen” zijn net zo vaag als ze klinken. Wees specifiek over de actie die je verwacht van je lezer.
Even oefenen:
Vage versie: “U ontvangt binnenkort een update over de status van uw aanvraag.”
Heldere versie: “U ontvangt binnen 2 werkdagen een e-mail met een update over de status van uw aanvraag.”
Wil je meer leren?
Neem dan eens een kijkje naar onze training ‘Krachtig adviseren en beïnvloeden’. In deze training ontdek je hoe je jouw boodschap onweerstaanbaar maakt en je lezers laat handelen zonder hocus pocus.
Wil jij ook beter communiceren?
Schrijf je dan in voor een van onze communicatietrainingen. Schrijven, presenteren, rapporteren... Bekijk ons aanbod hieronder! Liever eerst even overleggen over wat het best bij jou past? Bel ons op (024) 324 49 59 of mail naar info@pastoorbv.nl.
Communicatie-inspiratie en taaltips
Van ons voor jou: communicatie-, taal- en schrijftips. Doe er je voordeel mee!
Lees ook onze artikelen over alles wat speelt in de communicatiebranche.