Inclusiviteit is een begrip dat je steeds meer hoort. Het streven naar gelijkwaardigheid lijkt vanzelfsprekend, maar in de wereld van schriftelijke communicatie gaat het soms nog mis. Het schrijven van teksten in de hij-vorm, geen rekening houden met de achtergrond, het niveau, leefsituatie of beperkingen van de lezer. Dit zijn fouten die we allemaal weleens maken. Hoe zorgen we ervoor dat onze boodschappen écht begrepen worden door alle verschillende groepen in onze samenleving? Onze communicatieprofessionals hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet!
Inclusieve communicatie is communicatie die zoveel mogelijk mensen probeert te bereiken en te betrekken, waarbij toegankelijkheid, herkenning en begrip worden nagestreefd en waarvan het resultaat leidt tot positieve communicatie, vrij van stereotypen.
Hanan Challouki, Inclusieve communicatie, 2021
1. Schrijf niet te moeilijk
“Een essentieel principe in inclusieve communicatie is om niet te ingewikkeld te schrijven, zodat het voor eenieder te volgen is.”
Dit kan nog minder ingewikkeld (😉) volgens ons: “Schrijf niet te moeilijk. Zo kunnen zoveel mogelijk mensen je tekst begrijpen”.
Niet iedereen kan even goed lezen. Wij raden daarom aan om te schrijven op taalniveau B1. Taalniveau B1 staat voor eenvoudig Nederlands. Zo maken we communicatie inclusiever en dragen we bij aan een samenleving waarin iedereen zich gehoord en begrepen voelt.
2. Maak je tekst scanbaar
Niet iedereen heeft de tijd of de mogelijkheid om je hele tekst te lezen. Persoonlijke situatie, beperkingen en achtergrond zijn namelijk ook onderdeel van inclusieve communicatie. Zorg er daarom voor dat een tekst ‘scanbaar’ is. Dat betekent dat de lezer snel de belangrijkste informatie kan vinden. Dit doe je door gebruik te maken van alinea’s, tussenkopjes en tekstopmaak.
3. Lees je tekst na of laat iemand anders nalezen
Tijdens het schrijven van een tekst kan de opbouw logisch aanvoelen, maar is dit het nog steeds als je het naleest? Vertel je wat je wil vertellen? Leest het makkelijk weg? Als je je tekst naleest kun je deze vaak nog een stuk beter maken. Ook kan het helpen de tekst door iemand anders (bijvoorbeeld je collega) te laten lezen. Begrijpt de tweede lezer je tekst zoals je hem bedoeld hebt?
4. Denk ook eens aan…
Er zijn nog meer tips om jouw tekst inclusiever te maken. We geven je de belangrijkste tips:
- Gebruik geen woorden die mogelijk verkeerd begrepen worden.
- Gebruik geen afkortingen.
- Plaats de belangrijkste informatie bovenaan en herhaal aan het einde belangrijkste informatie en acties die je verwacht van de lezer.
- Zorg voor een prettig leesbaar lettertype, vermijd te kleine of onduidelijke opmaak.
- Gebruik Nederlandse woorden.
- Kies woorden die je ook in de gesproken taal gebruikt. Zoals: maar, want, als. In plaats van formele en ouderwetse woorden zoals: daarentegen, immers, indien.
- Vermijd uitdrukkingen, spreekwoorden en figuurlijk taalgebruik. Houd het direct en letterlijk, bijvoorbeeld: "De vergadering begint om 10 uur," in plaats van "We trappen af om 10 uur."
Interessante trainingen & workshops
We geven veel verschillende trainingen in alle facetten van communiceren van schrijven tot presenteren.
Heldere en overtuigende rapporten schrijven
Ieder rapport in 60 seconden te lezen en te begrijpen!
Krachtig adviseren en beïnvloeden
Voor meer resultaat in gesprekken en presentaties!
Servicegerichte klachten-
afhandeling
Elke klacht is een kans!
Commerciële teksten schrijven (ook met ChatGPT)
Prikkel, overtuig en activeer jouw lezers!
Wil jij ook beter communiceren?
Schrijf je dan in voor een van onze communicatietrainingen. Schrijven, presenteren, rapporteren... Bekijk ons aanbod hieronder! Liever eerst even overleggen over wat het best bij jou past? Bel ons op (024) 324 49 59 of mail naar info@pastoorbv.nl.
Communicatie-inspiratie en taaltips
Van ons voor jou: communicatie-, taal- en schrijftips. Doe er je voordeel mee!
Lees ook onze artikelen over alles wat speelt in de communicatiebranche.