Luistert jouw doelgroep voor geen anderhalve meter? Wij helpen jou een handje!

‘Sorry, mag ik er even door?’ Ho, ja een klein beetje verder. Ja, zo helemaal goed. Dankjewel’. De laatste dagen heb je dit vast weer vaker gehoord. We leven namelijk weer wat dichter op elkaar, terwijl de anderhalvemetermaatregel nog lange tijd geldt. ‘Tijd voor een communicatie-onderzoek!’, dachten wij. Wij onderzochten hoe verschillende Nederlandse gemeenten de afgelopen maanden sociale media gebruikten om haar inwoners te overtuigen. Maar eerst de basics van gedragsbeïnvloeding in het kort.

Kijk naar dit plaatje van je longen!

RokerslongenLaten we sigarettenpakjes eens als voorbeeld gebruiken. Plaatjes op deze pakjes maken behoorlijk visueel wat de effecten van roken zijn. Met als onderliggende gedachte: stop met roken. Dit heet: Fear appeal. Met angst de doelgroep overtuigen om te stoppen met het huidige gedrag. Verschillende studies laten echter zien dat dit lang niet genoeg is. Twee begrippen zijn daarbij belangrijk: willen en kunnen. Soms willen mensen misschien wel van gedrag veranderen, maar zijn ze nog niet meteen overtuigd dat ze het kunnen. Omdat je voor jouw gevoel niet de juiste handvatten hebt om te stoppen met roken. Het ‘willen’ alleen veranderen is dus niet genoeg.

Kom naar de informatie-avond

Maar ‘kunnen’ alleen is ook niet genoeg. Je kunt namelijk wel tips en oplossingen reiken. Maar als je iets niet wilt, dan ben je snel uitgepraat. Hoe overtuig je dat iemand het ook wil? Dan helpt het om te werken met bijvoorbeeld winstframes. Beschrijf de positieve consequenties van het gewenste gedrag of welke negatieve consequenties het voorkomt.  Vraag dus niet alleen of bewoners naar een informatie-avond willen komen, maar benoem ook waarom. Iemand kan misschien wel op die dag, maar wil nog niet.

Hou vol!

Wat hebben we gedaan? Een steekproef hoe verschillende gemeenten in de maanden maart, april en mei sociale media inzetten. Hoe probeerden zij de eigen inwoners te overtuigen? Een overzicht van de resultaten.

  • Kleinere gemeenten hadden vaker geen eigen strategieën. Vooral berichten van het Rijk of de Veiligheidsregio worden gedeeld. Hoogstens een boodschap van de burgemeester met daarin complimenten en de inmiddels klassieker: ‘Hou vol’.

Grotere gemeenten hadden wel eigen content over de anderhalve meter. De meeste berichten gingen over oplossingen.

  • Zo verwezen Rotterdam en Amsterdam naar de cirkels in het park. ‘In parken en op andere groene plekken in de stad zijn cirkels in het gras aangebracht om aan te geven hoe je 1,5 meter afstand kunt houden’. Cirkels vol? Vermijd drukte en zoek een andere rustige plek op. Alleen samen krijgen we het coronavirus onder controle’.
  • En plaatste de gemeente Nijmegen bijvoorbeeld op 30 mei een filmpje met tips op druktes te vermijden
  • Tot slot werden publieke figuren bij de grotere gemeenten soms ingezet om de boodschap te herhalen. Zo sprak Ajax-voetballer Daley Blind op 23 maart de inwoners van Amsterdam toe om afstand te houden.

Denk niet alleen in oplossingen

Vooral de grotere gemeenten in Nederland werken met verschillende strategieën. Waarbij de algehele trend is dat ze handvatten geven om de anderhalve meter afstand te kunnen houden. Kan het effectiever? Ja. Door eerst het probleem voelbaarder te maken. En niet alleen op het ‘kunnen’ te zitten maar ook op het ‘willen’. Dat kan dus door gebruik te maken van winstframes. Door duidelijker de consequenties te benoemen van de huidige situatie en die ook te laten zien. Denk aan foto’s en video’s van de drukke IC’s bijvoorbeeld. Om zo nog meer het ‘willen’ te veranderen.

Interesse?

Interesse in onze uitgebreide analyse? Laat het ons weten via (024) 324 49 59. Gewoon een keer kletsen over overtuigingstechnieken uit de Oudheid zijn we ook wel voor in.