“Ik wil naar het Gymnasium – mag dat?”

Het is de tekst op het bord dat gedragen wordt door een donker meisje. Ze zit op de nek van een vrouw, vermoedelijk haar moeder. Vastberaden houdt ze het bord boven de mensenmassa omhoog. Haar zwarte krullen wapperen in de wind en worden bij elkaar gehouden door een kleurrijke bandana. Het geeft een indruk van een van de vele Black Lives Matter protesten in Nederland. Met een duidelijke boodschap. Bijzonder om te zien hoe krachtig veel mensen kunnen zijn in hun communicatie. Hoe kan dat toch?

Deel een verhaal

Het protestbord van het donkere meisje op de nek van haar moeder vertelt een verhaal. Over een meisje dat naar het Gymnasium wil, maar niet dezelfde kansen heeft als haar klasgenootjes. Storytelling in een notendop eigenlijk. Het verhaal brengt de boodschap tot leven. Doordat we ons herkennen in de dromen, verlangens of onzekerheden van het hoofdpersonage. Het verhaal over George Floyd en de veelgebruikte protestkreet “I can’t breath” hebben hetzelfde effect. En hebben daarom meer impact dan de oproep: “stop racisme”.

Stel een vraag…

En dwing mensen om over ingewikkelde vraagstukken na te denken. Stel bij voorkeur een open vraag. Zo geef je iemand meer ruimte om zelf na te denken welke kant het antwoord op gaat. En welke argumenten er voor dat antwoord zijn. Je prikkelt mensen een mening te vormen en speelt in op hun intrinsieke motivatie. “Waarom is het stoppen van racisme een debat?” zet mensen dus meer aan het denken dan “Stop racisme”. Daarnaast is het een belangrijke overtuigingstechniek. Heb je jouw mening gevormd? Dan is het heel onwaarschijnlijk dat je gedrag vertoont dat jouw mening tegenspreekt. Je hebt namelijk zelf argumenten voor de stelling aangedragen.Ik wil naar het Gymnasium

Hou het kort!

Makkelijk gezegd. Maar hoe doe je dat? In normale teksten (zoals deze …) gebruik je vaak veel zinnen. Zo’n protestbord dwingt je kernachtig te zijn. Zou het helpen als je vaker een protestbord als beschikbare ruimte in gedachten hebt?

Be creative!

Makkelijk gezegd. Maar hoe doe je dat? Door jouw boodschap eens van een compleet andere invalshoek te bekijken. Maak bijvoorbeeld de vergelijking met iets totaal anders. En ga op de zoek naar de overeenkomsten daartussen. Zoals onderstaande man doet door racisme met COVID-19 te vergelijken. Metaforen doen het ook altijd goed. De juiste metafoor spreekt tot de verbeelding en prikkelt je fantasie. Ze blijven daarom beter hangen. Bijvoorbeeld: “De was is het enige wat je moet scheiden op kleur.” Of: “Make racism wrong again”.

Jouw protestbord vormgeven?

Wij helpen je graag! Neem gerust contact met ons op wanneer je meer wilt weten over beeldend, creatief en overtuigend schrijven! Bron foto’s: Vice Nederland