Het deed zich voor in 2014, maar kwam nu pas boven water. Facebookgegevens van 87 miljoen gebruikers vielen in handen van het Britse bedrijf Cambridge Analytics, dat het gebruikte om de Amerikaanse presidentsverkiezing en de Brexit te beïnvloeden. Misschien is dit wel de meest grootschalige privacyschending ooit! Zitten jouw klanten hierna nog steeds op Facebook? En wat kan jij doen om het klantcontact met hen te verbeteren?

Wie zit er nog op Facebook?

Facebook werd (en wordt!) internationaal aan de schandpaal genageld. Een voorbeeldje uit Nederland. Arjen Lubach riep in het filmpje Bye Bye Facebook zijn 350.000 volgers op om het platform te boycotten. Zelf voegde hij daad bij woord door zijn Facebookpagina te verwijderen. Heeft het schandaal gevolgen voor het aantal Facebookgebruikers? Ook al daalde de waarde van Facebook flink – flink, als in 100 miljard dollar – het gebruikersaantal bleef stijgen (met 3,3% in het eerste kwartaal dit jaar). Kortom, het immens populaire platform blijft groeien en blijft daarmee een fantastisch kanaal om jouw klanten op te vinden!

Klantcontact op social media

De voordelen van social media zijn inmiddels algemene kennis. Het versterkt jouw merkbekendheid (branding) en helpt de dialoog met jouw klanten op gang te brengen. Een laagdrempeliger contact met jouw doelgroep bestaat haast niet. Maar hoe pak je dat klantcontact precies aan? De gemakken en laagdrempeligheid van social media maken het tegelijkertijd risicovol: zelfs de kleinste missers zijn direct wereldkundig.

De kneepjes van het vak

Ja, het lijkt laagdrempelig, maar er komt echt veel bij kijken! De online uitstraling is tegenwoordig namelijk het meest bepalende visitekaartje voor jouw organisatie. Zoals Bushnell’s Law mooi beschrijft “Easy to learn, difficult to master”. In onze training ‘Klantcontact op social media’ komen alle voorbeelden, realistische casussen en concrete richtlijnen voorbij om een meesterschrijver te worden in social media. Het resultaat: snelheid, klanttevredenheid en ook op social media een hoogwaardige dienstverlening. Benieuwd naar deze training? Bel, mail of chat met ons!