Klantgericht en helder schrijven in B1

Elke brief of e-mail een visitekaartje voor jouw organisatie!

Stuurt jouw organisatie regelmatig brieven en mails? Dan is deze training een must. Leer hoe je elke brief of mail – hoe complex die ook is – voor iedereen begrijpelijk kan maken. Of anders gezegd: in B1 kan schrijven. Stel super effectief én klantgericht communiceren niet langer uit!

Deze training kan ook als: open training, individuele training.

“De training was heel interactief en praktijkgericht. We schrijven nu beter en gestructureerder”

Dewie Andoetoe, ZOwonen

Programma

Altijd maximaal maatwerk: het programma sluit aan bij de behoefte van jouw organisatie, van de groep en zelfs zoveel mogelijk bij elk individu. Natuurlijk kent het programma wel wat vaste onderdelen, bijvoorbeeld:

  • analyse van en oefeningen met eigen teksten van deelnemers
  • het nut en belang van taalniveau B1
  • praktische vuistregels voor eenvoudig taalgebruik
  • opbouw en structuur: overzichtelijk, lezersgericht, structuursignalen
  • klantgerichte houding: positief schrijven, persoonlijk mixen met zakelijk, meedenken en -doen.

Heb jij iets anders in gedachten? Een maatwerkvraag, vraagt om een maatwerkoplossing!

Resultaat

Na afloop van de training heeft iedere deelnemer…
 

  • goed door hoe hij een boodschap in een brief of mail optimaal overbrengt, in begrijpelijke taal.
  • opeens tijd over omdat hij veel efficiënter communiceert.
  • genoeg tips en ervaring om de vuistregels van B1 goed en consequent in teksten toe te passen.
  • een houding en schrijfstijl die goed past bij de kernwaarden van de organisatie.
  • geleerd hoe hij communicatief beter kan functioneren binnen zijn afdeling.
Hoe?

Online of op locatie. The sky is the limit. Echt! Deze training komt in alle soorten en maten voor. Ontdek hieronder de opties. We adviseren je graag over wat het best aansluit bij jouw plannen en organisatie. Benieuwd naar onze visie op trainen? Kijk dan hier.

  • Borging
  • Online
  • Draagvlak
  • Programma-uitbreiding
Teksten

Implementatie-advies

Na de training zijn al je medewerkers helemaal up-to-date met de belangrijkste k...

Teksten

Implementatie-advies

Na de training zijn al je medewerkers helemaal up-to-date met de belangrijkste kennis en inzichten. Het is belangrijk om dat te borgen. Wij denken graag met je mee hoe je dat voor elkaar krijgt in jouw organisatie. En welke middelen en randvoorwaarden daarvoor nodig zijn. Ook geven we advies in hoe je draagvlak kunt creëren in de hele organisatie. Alle neuzen dezelfde kant op!

Teksten

Klanttevredenheidsonderzoek

Hoe tevreden zijn jullie klanten of inwoners met de dienstverlening? En wat kan ...

Teksten

Klanttevredenheidsonderzoek

Hoe tevreden zijn jullie klanten of inwoners met de dienstverlening? En wat kan er eventueel nog beter? Het kan handig zijn om het effect van een training of Individuele training te meten. Dat kan het beste door direct naar de doelgroep te kijken. Wij voeren voor jullie een compact onderzoek uit. Je ontvangt hiervan een uitgebreide rapportage met de belangrijkste resultaten en verbeterpunten. En nee, we zijn geen onderzoeksbureau. Daarom pakken wij dit kleinschaliger (en goedkoper) aan. Te weinig voor een wetenschappelijke onderbouwing. Genoeg voor een treffend beeld.

Teksten

Audit tekstkwaliteit

Na de training wil je de kwaliteit van je teksten blijven borgen. Een middel om ...

Teksten

Audit tekstkwaliteit

Na de training wil je de kwaliteit van je teksten blijven borgen. Een middel om te checken hoe het ervoor staat is een audit van de tekstkwaliteit. Wij analyseren een aantal teksten en beoordelen deze in het licht van de tips en adviezen uit de training. In een uitgebreide rapportage lees je de resultaten van deze audit terug, inclusief de adviezen die eruit voortvloeien.

Teksten

B1-tool

Je hebt in de training geleerd hoe je een tekst in B1-taalniveau kunt schrijven....

Teksten

B1-tool

Je hebt in de training geleerd hoe je een tekst in B1-taalniveau kunt schrijven. Toch kan het best lastig zijn om in te schatten of jouw tekst al aan dat taalniveau voldoet. Met onze B1-tool kun je jouw teksten analyseren en zien waar nog winst te behalen valt. Zo analyseert de tool op zinslengte, passief taalgebruik en moeilijke woorden. 

Teksten

E-Individuele training

Na de training ga je aan de slag met de geleerde vaardigheden. Wil je weten ho...

Teksten

E-Individuele training

Na de training ga je aan de slag met de geleerde vaardigheden. Wil je weten hoe dat gaat? Waar nog de meeste kansen liggen? Stuur een tekst op via onze leeromgeving en krijg persoonlijke feedback op jouw teksten. Dat kan zowel via de mail als in een online inloopuurtje. Werk je nu aan iets concreets waar tempo bij nodig is? Dan stemmen we het zo af dat je tijdig je stuk kunt verbeteren.

Teksten

Opfrissessies

Het is goed om met enige regelmaat met afstand eens te kijken: wat hebben wij in...

Teksten

Opfrissessies

Het is goed om met enige regelmaat met afstand eens te kijken: wat hebben wij in de afgelopen tijd geschreven en was dat van goede kwaliteit? Eens per jaar een opfristraining is daarvoor een uitstekend middel. Met een opfristraining blijft het onderwerp leven in de organisatie. Het is ook een signaal naar alle medewerkers dat dit onderwerp belangrijk blijft.

Teksten

Schrijfcoaches

Bij veel van onze klanten zijn schrijfcoaches een zeer succesvol element van de ...

Teksten

Schrijfcoaches

Bij veel van onze klanten zijn schrijfcoaches een zeer succesvol element van de projectborging. Zij doen dat op een goedkope en (grotendeels) zelfvoorzienende manier. De coaches zijn vraagbaak voor schrijfvragen en ondersteunen de getrainde collega’s met het schrijven van heldere brieven en mails. Daarnaast monitoren zij de tekstkwaliteit. 

Teksten

Standaardbrieven

Gebruiken jullie standaardbrieven? Dan is de kans groot dat het er overbodig vee...

Teksten

Standaardbrieven

Gebruiken jullie standaardbrieven? Dan is de kans groot dat het er overbodig veel zijn én dat ze verouderd zijn. Blijven je collega’s met die brieven werken, dan vervallen ze na de training snel terug in oude patronen (wat het rendement van het project in gevaar brengt). Bovendien komen er dan nog steeds brieven uit de organisatie in de ‘oude’ stijl. Dat is niet uniform, niet handig en simpelweg niet wat je wilt. Aanpakken dus!

Teksten

Schrijfwijzer

De schrijfbijbel die elke organisatie nodig heeft. Een schrijfwijzer is voor med...

Teksten

Schrijfwijzer

De schrijfbijbel die elke organisatie nodig heeft. Een schrijfwijzer is voor medewerkers een houvast, een hulp bij het schrijven en een naslagwerk. Voor de organisatie is het een instrument om tot een uniforme en eenduidige manier van communiceren te komen. De inhoud van die schrijfwijzer bepalen we het liefst samen: wij doen een voorzet en jullie mogen schieten. Hebben jullie er al een? Dan checken wij graag of die toe is aan een update. We maken de schrijfwijzer nu ook als intranet-app!

Teksten

Kick-off

Een gezamenlijk startschot van de trainingen. Voor de hele organisatie. Een duid...

Teksten

Kick-off

Een gezamenlijk startschot van de trainingen. Voor de hele organisatie. Een duidelijk signaal vanuit de organisatie dat dit onderwerp leeft en dat het belangrijk is. En voor de deelnemers een luchtige en prettige manier om kennis te maken met het onderwerp en de trainer. Een interactieve sessie, waarin deelnemers uitgedaagd worden om eens kritisch te kijken naar de externe communicatie van de organisatie.

Teksten

Stoomsessie directie, MT, Raad of college

Tijdens deze interactieve sessie maken we het bestuur enthousiast over de werkwi...

Teksten

Stoomsessie directie, MT, Raad of college

Tijdens deze interactieve sessie maken we het bestuur enthousiast over de werkwijze van de training en (eventueel) de nieuwe manier van werken. We gaan niet oefenen, maar demonstreren de theorie wel met mooie voorbeelden en herschrijvingen. Op deze manier creëren we draagvlak bij de hele organisatie. Er is ruimte voor discussie en vragen. 

Teksten

Online sessies

Digitaal samenwerken en leren. Dat kan! We combineren sessies op locatie met onl...

Teksten

Online sessies

Digitaal samenwerken en leren. Dat kan! We combineren sessies op locatie met online sessies. Maar volledig online blijft ook mogelijk. Alles in goed overleg met jou. Een online sessie duurt korter, maximaal anderhalf tot twee uur. De ervaring leert ons dat een korte, interactieve sessie het grootste rendement heeft. Eventueel in combinatie met e-learning en e-Individuele training. Ook online blijf je dus veel oefenen en krijg je direct feedback.

Teksten

E-learning: argumenteren en onderbouwen

In deze e-learning pakken we de belangrijkste aspecten van goede argumenten erbi...

Teksten

E-learning: argumenteren en onderbouwen

In deze e-learning pakken we de belangrijkste aspecten van goede argumenten erbij en kijken ook naar de tekst onder de kernargumenten – de onderbouwing! Daarvoor gaan we aan de slag met argumentatiestructuren en analyseren we twee beroemde voorbeelden uit het strafrecht.

Teksten

E-learning: taalreparatie (gevorderen)

In deze e-learning hebben we aandacht voor de moeilijkere spellingregels met uit...

Teksten

E-learning: taalreparatie (gevorderen)

In deze e-learning hebben we aandacht voor de moeilijkere spellingregels met uitzonderingen. Samenstellingen, hoofdletters en accenten komen hier voorbij. Voor iedereen die de basis al onder knie heeft en op zoek is naar een grotere uitdaging! 

Teksten

E-learning: taalreparatie (basis)

In deze e-learning hebben we aandacht voor de meest voorkomende spellingprobleme...

Teksten

E-learning: taalreparatie (basis)

In deze e-learning hebben we aandacht voor de meest voorkomende spellingproblemen. Deze zijn onderverdeeld in vier blokken: werkwoorden, hen/hun, als/dan en betrekkelijke voornaamwoorden. Ieder blok is voorzien van uitleg. Een beetje theorie en dan wat oefeningen. Zo ben je in no-time weer op de hoogte van de huidige spellingregels.

Teksten

E-learning: benadering

Bij een goede benadering heb je als schrijver aandacht voor de lezer. Welke aans...

Teksten

E-learning: benadering

Bij een goede benadering heb je als schrijver aandacht voor de lezer. Welke aanspreekvorm gebruik je? Hoe spoor ik de lezer aan tot actie? In de e-learning krijg je meer uitleg over de stappen van benadering. Ook ga je aan de slag met oefeningen. Zo zie je met concrete voorbeelden wat dit in de praktijk betekent als je gaat schrijven.

Teksten

E-learning: opbouw

Een goede opbouw van een brief of e-mail helpt je lezer om jou te begrijpen. In ...

Teksten

E-learning: opbouw

Een goede opbouw van een brief of e-mail helpt je lezer om jou te begrijpen. In de e-learning leer hoe je je een brief een goede opbouwt. Je loopt hiervoor drie onderdelen langs: inleiding, kern en slot. Vervolgens gaan we in op een aantal andere structuursignalen om de opbouw van je tekst te versterken.

Teksten

E-learning: taal

Onze vijf vuistregels helpen om elke tekst voor iedereen in begrijpelijk taalgeb...

Teksten

E-learning: taal

Onze vijf vuistregels helpen om elke tekst voor iedereen in begrijpelijk taalgebruik te schrijven – of anders gezegd, op taalniveau B1. Het is natuurlijk aan jou of je er telkens voor kiest om die vuistregels tot in de extremen toe te passen, maar na deze e-learning heb je dat in ieder geval wel in de vingers!

Teksten

E-learning: totaalpakket

Wil je met verschillende onderwerpen oefenen? In je eigen tijd en tempo? Dan is ...

Teksten

E-learning: totaalpakket

Wil je met verschillende onderwerpen oefenen? In je eigen tijd en tempo? Dan is het e-learning totaalpakket wat voor jou. In dit pakket vind je een hele verzameling van onze e-learnings op communicatiegebied: van taal en opbouw, tot aan spelling en grammatica. Blijf jezelf ontwikkelen!

Teksten

Argumenten onderbouwen

Een argument staat of valt met de onderbouwing. Daarom gaan we aan de slag met a...

Teksten

Argumenten onderbouwen

Een argument staat of valt met de onderbouwing. Daarom gaan we aan de slag met argumentatiestructuren, want die structuren vertellen ja a) of je argument tot aan de bewijsvoering onderbouwd is en b) wat je allemaal op moet schrijven in die onderbouwing. We bekijken daarvoor onder andere twee beroemde voorbeelden uit het strafrecht. Leuk en interactief!

Teksten

Juridisch schrijven

Je wilt graag heldere en begrijpelijke teksten. Het liefst voor iedereen. Maar h...

Teksten

Juridisch schrijven

Je wilt graag heldere en begrijpelijke teksten. Het liefst voor iedereen. Maar het is ook belangrijk dat je teksten juridisch waterdicht zijn. Het kan lastig zijn de juiste balans te vinden. Maar het is echt mogelijk! Wij helpen je om beschikkingen, BOB’s of andere juridische documenten helder op papier te krijgen. Met alternatieven in B1-taalniveau, wel altijd juridisch correct.

Teksten

Spelling en grammatica

D’s en t’s, iets met ‘t kofschip… Hoe zat het ook alweer? Tijd om het we...

Teksten

Spelling en grammatica

D’s en t’s, iets met ‘t kofschip… Hoe zat het ook alweer? Tijd om het weer een keer op te frissen! In deze module hebben we aandacht voor de meest voorkomende spellingproblemen. Een korte uitleg van de theorie, maar vooral veel oefenen en aan de slag! Zo ben je in no-time weer op de hoogte van de huidige spellingregels. En kun je weer met vertrouwen schrijven naar collega’s, klanten of inwoners!

Teksten

Workshops

Een workshop is een vlotte, kortere vorm van trainen. We bieden een interessant ...

Teksten

Workshops

Een workshop is een vlotte, kortere vorm van trainen. We bieden een interessant pakket aan workshops aan, die goed te combineren zijn met deze training. Zie de opties daarvoor hier.

Teksten

Gedragsbeïnvloeding

Hoe vaak ben je thuisgekomen met andere producten dan er op je boodschappenlijst...

Teksten

Gedragsbeïnvloeding

Hoe vaak ben je thuisgekomen met andere producten dan er op je boodschappenlijstje stonden? Menselijk gedrag is moeilijk te beïnvloeden en is super onvoorspelbaar. Toch kunnen we met slimme communicatie veel bereiken. In deze module leer je de belangrijkste middelen die jij eenvoudig zelf in kan zetten om je lezers te laten doen wat jij wil dat ze doen. Gebaseerd op wetenschappelijk bewezen methodes en relevant voor elke praktijk!

280+

klanten

20%
efficiëntieslag
tot 50% meer

klanttevredenheid

12.000+

cursisten