Zakelijk chatten: vlot en vriendelijk klantcontact
Hoe vaak gaat de communicatie tegenwoordig niet via de chat of via Whatsapp? Dat vraagt ook om andere vaardigheden van je team. Hoe zorg je er namelijk voor dat je snel een zorgvuldig en klantgericht antwoord geeft? In deze training komt alles voorbij voor het gebruik van de chat. Zo zijn alle gesprekken niet alleen efficiënt, maar ook klantvriendelijk.
Deze training kan ook als: individuele training
“Een erg leuke training met veel nieuwe inzichten”
Programma
Altijd maximaal maatwerk: het programma sluit aan bij de behoefte van jouw organisatie, van de groep en zelfs zoveel mogelijk bij elk individu. Natuurlijk kent het programma wel wat vaste onderdelen, bijvoorbeeld:
- hoe zorg je voor een warm welkom?
- de vraag achter de vraag achterhalen
- de do’s en dont’s van chatten en appen
- meeleven en meedenken
- chatten en appen volgens de kernwaarden van de organisatie.
Heb jij iets anders in gedachten? Een maatwerkvraag, vraagt om een maatwerkoplossing! We denken graag met je mee! Bel gerust naar 024 – 324 49 59 of mail naar info@pastoorbv.nl
Resultaat
Na afloop van de training heeft iedere deelnemer …
- goed door wat er wel en niet in de chat hoort.
- opeens tijd over omdat hij veel efficiënter communiceert.
- genoeg tips en ervaring om snel tot de kern te komen.
- een houding en schrijfstijl die goed past bij de kernwaarden van de organisatie.
- een warme, klantgerichte houding op de chat.
Hoe?
Volledig online of op locatie? The sky is the limit. Echt! Deze training komt in alle soorten en maten voor. Ontdek hieronder de opties. We adviseren je graag over wat het best aansluit bij jouw plannen en organisatie. Benieuwd naar onze visie op trainen? Kijk dan hier.
- Borging
- Programma-uitbreiding
- Online
- Draagvlak


Klachten en weerstand
Iedere klacht is een kans! Leer in deze module daarom hoe je een klacht begripvol, servicegericht en correct afrondt. Zowel telefonisch als op papier. Krijg dus handvatten om de regie terug te pakken. En leer hoe je weerstand om kunt buigen in een positieve, constructieve samenwerking. Zo verras je de klant alsnog positief.


Audit tekstkwaliteit
Na de training wil je de kwaliteit van je teksten blijven borgen. Een middel om te checken hoe het ervoor staat is een audit van de tekstkwaliteit. Wij analyseren een aantal teksten en beoordelen deze in het licht van de tips en adviezen uit de training. In een uitgebreide rapportage lees je de resultaten van deze audit terug, inclusief de adviezen die eruit voortvloeien.

B1-tool
Je hebt in de training geleerd hoe je een tekst in B1-taalniveau kunt schrijven. Toch kan het best lastig zijn om in te schatten of jouw tekst al aan dat taalniveau voldoet. Met onze B1-tool kun je jouw teksten analyseren en zien waar nog winst te behalen valt. Zo analyseert de tool op zinslengte, passief taalgebruik en moeilijke woorden.

Opfrissessies
Het is goed om met enige regelmaat met afstand eens te kijken: wat hebben wij in de afgelopen tijd geschreven en was dat van goede kwaliteit? Eens per jaar een opfristraining is daarvoor een uitstekend middel. Met een opfristraining blijft het onderwerp leven in de organisatie. Het is ook een signaal naar alle medewerkers dat dit onderwerp belangrijk blijft.

Schrijfwijzer
De schrijfbijbel die elke organisatie nodig heeft. Een schrijfwijzer is voor medewerkers een houvast, een hulp bij het schrijven en een naslagwerk. Voor de organisatie is het een instrument om tot een uniforme en eenduidige manier van communiceren te komen. De inhoud van die schrijfwijzer bepalen we het liefst samen: wij doen een voorzet en jullie mogen schieten. Hebben jullie er al een? Dan checken wij graag of die toe is aan een update. We maken de schrijfwijzer nu ook als intranet-app!


Stoomsessie directie, MT, Raad of college
Tijdens deze interactieve sessie maken we het bestuur enthousiast over de werkwijze van de training en (eventueel) de nieuwe manier van werken. We gaan niet oefenen, maar demonstreren de theorie wel met mooie voorbeelden en herschrijvingen. Op deze manier creëren we draagvlak bij de hele organisatie. Er is ruimte voor discussie en vragen.


E-learning: taalreparatie (gevorderen)
In deze e-learning hebben we aandacht voor de moeilijkere spellingregels met uitzonderingen. Samenstellingen, hoofdletters en accenten komen hier voorbij. Voor iedereen die de basis al onder knie heeft en op zoek is naar een grotere uitdaging!


E-learning: taalreparatie (basis)
In deze e-learning hebben we aandacht voor de meest voorkomende spellingproblemen. Deze zijn onderverdeeld in vier blokken: werkwoorden, hen/hun, als/dan en betrekkelijke voornaamwoorden. Ieder blok is voorzien van uitleg. Een beetje theorie en dan wat oefeningen. Zo ben je in no-time weer op de hoogte van de huidige spellingregels.

E-learning: taal
Onze vijf vuistregels helpen om elke tekst voor iedereen in begrijpelijk taalgebruik te schrijven – of anders gezegd, op taalniveau B1. Het is natuurlijk aan jou of je er telkens voor kiest om die vuistregels tot in de extremen toe te passen, maar na deze e-learning heb je dat in ieder geval wel in de vingers!


E-learning: totaalpakket
Wil je met verschillende onderwerpen oefenen? In je eigen tijd en tempo? Dan is het e-learning totaalpakket wat voor jou. In dit pakket vind je een hele verzameling van onze e-learnings op communicatiegebied: van taal en opbouw, tot aan spelling en grammatica. Blijf jezelf ontwikkelen!

Mystery chats
Voordat de training start, of als check een tijdje na de training, verzamelen we graag een goed beeld van de huidige praktijk. Daarom voeren we een aantal mystery chats uit. We slaan deze gesprekken op en laten deze, of delen daarvan, terug zien in de training. Daarbij geldt: niet als veroordeling, maar vooral om te leren en te kijken wat het effect is van verschillende communicatiestijlen op een gesprek.


Individuele training on the job
Tijdens de training of Individuele training leer je de benodigde kennis en vaardigheden. De toepassing in de praktijk vormt weer een nieuwe uitdaging. Wij begeleiden dit proces: tijdens een twee uur durende sessie luisteren en kijken we mee op de werkvloer. We analyseren de situatie en geven ter plekke tips en feedback. Direct resultaat!


Omgaan met emotie
Wanneer je klant nog te hoog in de emotie zit, lukt het niet om een inhoudelijk gesprek te voeren. Het is belangrijk die emotie eerst een plekje te geven. Zodat de ander zich gehoord en begrepen voelt. Makkelijk gezegd. Maar hoe doe je dat? Tijdens deze module krijg je handvatten om emotie te herkennen en daarmee om te gaan. Maak ieder gesprek prettig en constructief!

Spelling en grammatica
D’s en t’s, iets met ‘t kofschip… Hoe zat het ook alweer? Tijd om het weer een keer op te frissen! In deze module hebben we aandacht voor de meest voorkomende spellingproblemen. Een korte uitleg van de theorie, maar vooral veel oefenen en aan de slag! Zo ben je in no-time weer op de hoogte van de huidige spellingregels. En kun je weer met vertrouwen schrijven naar collega’s, klanten of inwoners!

Workshops
Een workshop is een vlotte, kortere vorm van trainen. We bieden een interessant pakket aan workshops aan, die goed te combineren zijn met deze training. Zie de opties daarvoor hier.


Gedragsbeïnvloeding
Hoe vaak ben je thuisgekomen met andere producten dan er op je boodschappenlijstje stonden? Menselijk gedrag is moeilijk te beïnvloeden en is super onvoorspelbaar. Toch kunnen we met slimme communicatie veel bereiken. In deze module leer je de belangrijkste middelen die jij eenvoudig zelf in kan zetten om je lezers te laten doen wat jij wil dat ze doen. Gebaseerd op wetenschappelijk bewezen methodes en relevant voor elke praktijk!
300+
klanten
efficiëntieslag
klanttevredenheid