Wat?
- Schrijftrainingen voor veelschrijvers en weinigschrijvers
- Maatwerktrainingen voor juristen
- Een interne werkgroep B1-ambassadeurs
- Bewustwording in alle delen van de organisatie
Resultaat
- Duidelijkere brieven en mails met een heldere boodschap. De trainingen die wij geven hebben brieven en e-mails vanuit de gemeente Leeuwarden duidelijker gemaakt. Medewerkers weten hoe ze de juiste structuur toepassen. En hoe ze schrijven in duidelijke taal.
- Een B1-werkgroep met enthousiaste ambassadeurs. De B1-werkgroep bevordert het gebruik van eenvoudige taal. Deze groep komt regelmatig bij elkaar en denkt samen na over B1 in de organisatie. Ook zijn de deelnemers aan deze werkgroep een soort B1-vraagbaak binnen hun teams.
- Meer bewustwording over begrijpelijke communicatie. Het belang van begrijpelijke communicatie staat steeds centraler binnen de gemeente. En medewerkers gebruiken de handvatten uit de trainingen steeds beter. We blijven investeren om nog meer verbeteringen door te voeren.
Wat doen we verder?
Leeuwarden werkt sinds 2024 met een nieuw systeem om meldingen van inwoners af te handelen. Dat systeem heet Signalen. Zie je als inwoner een kapotte lantaarnpaal of ervaar je geluidsoverlast van werkzaamheden? Dan kun je dat melden via dit nieuwe systeem. Hoe zorg je er als gemeente voor dat je deze meldingen succesvol en klantvriendelijk afhandelt? Met die vraag kwam de projectgroep Signalen bij ons terecht. Het resultaat: een organisatiebrede campagne met onze workshops als middelpunt. In 2025 trainen we ruim 80 medewerkers die meldingen afhandelen.
Gemeente Leeuwarden
De gemeente Leeuwarden is met ruim 128.000 inwoners de grootste gemeente van Friesland. Leeuwarden is niet alleen het bestuurlijke hart van de provincie, maar ook het culturele en economische zwaartepunt. De gemeente heeft meer dan 1.250 medewerkers. Die zetten zich dagelijks in voor de inwoners van Leeuwarden.
De gemeente Leeuwarden stond voor de uitdaging om de communicatie met haar inwoners te verbeteren. Brieven en e-mails waren vaak te ingewikkeld. Daardoor hadden inwoners vaak moeite om de boodschap goed te begrijpen. De gemeente wilde haar communicatie eenvoudiger en toegankelijker maken. Zo is belangrijke informatie voor elke inwoner, jong of oud, direct duidelijk.