Onze spelregels

‘Spelregels’ vinden we een passender begrip dan ‘algemene voorwaarden’. Het past beter bij het plezier in ons vak. De spelregels lees je per thema geordend hieronder. Ze gelden voor al onze voorstellen, overeenkomsten en onderhandelingen. Eigen algemene voorwaarden van jouw organisatie gelden niet, tenzij we daar natuurlijk aparte afspraken over vastleggen.

Geldigheid aanbiedingen en opdracht

Geldigheid aanbiedingen en opdracht

Onze aanbiedingen zijn vrijblijvend en offertes zijn 14 dagen geldig. Na bevestiging van de opdracht ben je er ook aan gebonden. Dat betekent dat je een betaalverplichting aangaat. Een mondelinge toezegging bevestigen wij schriftelijk naar jou. Wil je dan toch nog veranderen, dan gelden onze verplaats- en annuleringsspelregels.

De overeenkomst geldt voor onbepaalde tijd. We gaan ervan uit dat je ons de opdracht laat uitvoeren binnen zes maanden na bevestiging. Tenzij we dat anders afspreken.

Uiterlijk zes maanden na de opdrachtbevestiging ontvang je van ons de factuur voor de hele opdracht. Ongeacht of de uitvoering van de opdracht dan (geheel) heeft plaatsgevonden. Wil je alsnog de opdracht uit laten voeren? Dan maken we een maatwerkafspraak met een termijn. Zo kunnen we voor jou en anderen kwaliteit blijven leveren.

Wil je iets veranderen aan de opdracht? Dan laat je dit schriftelijk (en tijdig) aan ons weten. Als je het alleen vertelt aan ons, blijft het risico voor jezelf als opdrachtgever. Wij reageren altijd binnen vijf werkdagen met een visie op de mogelijkheden en de kosten. Let op: een verandering die leidt tot een vermindering van meer dan 10% van de opdracht, beschouwen we als een annulering van dat deel. Daar kunnen dan extra kosten aan verbonden zijn.
Planning

Planning

We doen er alles aan de opdracht perfect uit te voeren. En halen eigenlijk altijd de deadline. Overschrijding van de deadline geeft je geen recht op schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst, of niet-nakoming van enige andere verplichting naar ons.

Samen met jou maken we een planning voor elke opdracht die jullie en ons zo goed mogelijk past. We adviseren je wel om de planning niet te lang na akkoord opdracht vast te leggen. Zo voorkom je dat je alsnog met indexatie van tarieven te maken kunt krijgen.
Uitvoering

Uitvoering

We doen er alles aan de opdracht perfect uit te voeren. En jouw belangen goed voor ogen te houden. Dat doen we vooral met eigen medewerkers die we intern (blijven) opleiden. Soms laten we een deel uitvoeren door derden. Ook hen vragen we hun uiterste best te doen voor een perfecte uitvoering van (dat deel van) de opdracht.

We reageren altijd binnen vijf werkdagen per e-mail of telefonisch op je vraag. In de praktijk is dat vaak uiterlijk de volgende werkdag.
Prijzen

Prijzen

In ons voorstel nemen we altijd een overzicht van de tarieven op. Die tarieven gelden voor dat kalenderjaar en kunnen we elk jaar per 1 januari eenzijdig verhogen en aanpassen aan onze kosten. Meestal merk je daar niets van, omdat het voorstel over een project gaat dat niet meerdere jaren duurt. Tip: wacht niet te lang met inplannen van de uitvoering nadat je akkoord hebt gegeven op de opdracht. Zo voorkom je alsnog dat je met de tarieven van het volgende jaar te maken kunt krijgen.

Al onze tarieven zijn exclusief reiskosten en parkeerkosten. Maar inclusief vergoeding van reistijd en heel veel andere dingen! Wat precies? Dat hangt natuurlijk af van je vraag en noemen we in de offerte.
Aanlevering informatie

Aanlevering informatie

Voor een goede uitvoering van de opdracht hebben we ook informatie van jou nodig, zoals teksten, achtergrondinformatie, persoonlijke gegevens. Het is belangrijk dat je die helder, tijdig en werkbaar voor ons aanlevert. Zo voorkom je dat de uitvoering van de opdracht vertraging oploopt of niet door kan gaan. We zien dat dan als een verplaatsing of annulering van de opdracht en de spelregels daarvoor gelden dan ook.
Intellectueel eigendom

Intellectueel eigendom

Alle zaken zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software zijn alleen voor jou als opdrachtgever bestemd. Alle teksten, beelden en andere zaken die we voor je maken, blijven ons intellectueel eigendom. Zodra je de volledige factuur voor de opdracht hebt betaald en de opdracht is afgerond, zijn ze van jou. Je mag ze zo vaak gebruiken als je wilt. Je vrijwaart ons wel van alle aansprakelijkheid die mogelijk ontstaat. Zijn er rechten van derden, dan respecteer je die en maken we daar eventueel specifieke afspraken met elkaar over. Wil je ons als bron noemen? Dat is niet verplicht, maar waarderen we wel. Onze concepten, opleidingen, trainingsmaterialen blijven altijd ons intellectueel eigendom. Dat betekent dat je niets van onze concepten, opleidingen, trainingen en trainingsmaterialen, in welke vorm dan ook, aan derden geeft of ter beschikking stelt.
Geheim!

Geheim!

Jij en wij zijn verplicht alle vertrouwelijke informatie die met de overeenkomst te maken heeft, geheim te houden. Dat betekent voor ons dat we die informatie niet aan anderen geven dan aan de opdrachtgever, medewerkers van de opdrachtgever of personen die jij als opdrachtgever hebt aangewezen als betrokkenen bij de opdracht. Wil je ook niet dat je medewerkers bepaalde informatie onder ogen krijgen? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het anonimiseren van teksten. Is bepaalde informatie wel relevant voor ons om de opdracht uit te voeren, maar toch vertrouwelijk? Dan geef je dat vooraf aan.
Promotie

Promotie

Wij zijn trots op wat we maken. En dat willen we ook laten zien. Daarom gebruiken we soms (delen van) teksten, afbeeldingen, voorbeelden ter promotie van ons. We mogen daarbij ook je bedrijfsnaam noemen. Ook mogen we wat we voor jou hebben gemaakt, signeren met onze bedrijfsnaam en logo.

Is anonimiteit noodzakelijk volgens jou? Dan houden we daar rekening mee. Het is nadrukkelijk niet onze bedoeling om het belang van je organisatie te schaden.
Facturen en betalingen

Facturen en betalingen

Wij zorgen dat we op tijd leveren. We verwachten dan ook dat je op tijd je factuur betaalt. Dat is bij voorkeur binnen veertien dagen, maar in ieder geval binnen dertig dagen na factuurdatum. We factureren het grootste deel niet vooraf, maar tijdens en direct na uitvoering van de opdracht.

< € 5.000: 25% bij akkoord opdracht, rest bij afronding (mits binnen drie maanden)

> € 5.000: 25% bij akkoord opdracht, 65% na drie maanden, 10% + eventuele geaccordeerde meerkosten bij afronding.

Coaching factureren we direct en volledig bij de start. Deelname aan de open inschrijving factureren we vooraf bij definitieve inschrijving. Natuurlijk maken we ook maatwerkafspraken voor bijzondere situaties.

Betaal je niet op tijd? Da’s echt jammer. Het komt gelukkig bijna niet voor. Ben je wel die uitzondering? Dan krijg je te maken met extra kosten en misschien zelfs wel een incassobureau dat namens ons de betaling bij je int. Alle kosten, gerechtelijk en buitengerechtelijk die nodig zijn om toch de betaling binnen te krijgen, zijn voor jou. Dat geldt ook voor andere kosten die ontstaan als jij jouw verplichtingen niet nakomt of in gebreke bent. In ieder geval is dat, naast de kosten voor de incasso, het bedrag van de niet betaalde factuur en de wettelijke rente:
– Over de eerste € 5.000,- 15%
– Over het meerder tot € 10.000,- 10%
– Over het meerdere tot € 20.000,- 8%
– Over het meerdere tot € 50.000,- 5%
– Over het meerdere 3%
Verplaatsing en annulering

Verplaatsing en annulering

Het kan voorkomen dat je na akkoord toch de opdracht wilt annuleren of de uitvoering wilt verplaatsen. Heb je je ingeschreven voor een Open training? Dan heb je tot 14 dagen na je inschrijving nog het recht je inschrijving te annuleren – zonder dat je hoeft te laten weten waarom. Voor andere opdrachten geldt een zestal situaties. Dat kan een percentage extra kosten opleveren.

1. Je verplaatst ruim van tevoren (langer dan acht weken voor de start) – geen extra kosten

2. Je verplaatst kort van tevoren (korter dan acht, maar langer dan vier weken voor de start) – 10% extra kosten

3. Je verplaatst zeer kort van tevoren (korter dan vier weken voor de start) – 25% extra kosten

We spreken van ‘verplaatsing’ als je de opdracht alsnog binnen zes maanden na de oorspronkelijke startdatum uit laat voeren. We adviseren je die nieuwe start direct af te spreken als je wilt verplaatsen. Zo voorkom je dat we de verplaatsing als annulering moeten beschouwen. Dat levert hogere kosten op voor jou meestal. En als er zoveel tijd tussen zit, moeten we vaak weer opnieuw afstemmen.

4. Je annuleert ruim van tevoren (langer dan vier weken voor de start) – 25% van het totale tarief

5. Je annuleert kort van tevoren (korter dan vier weken voor de start) – 50% van het totale tarief

6. Je annuleert zeer kort van tevoren (korter dan twee weken voor de start) – 75% van het totale tarief.

Direct nadat je de verplaatsing of annulering hebt bevestigd, ontvang je van ons een factuur voor deze extra kosten. Zonde geld! Vinden wij ook. Toch hebben wij ook al tijd en voorbereiding in de opdracht gestoken tot dat moment. En wordt het lastig nog vervangende renderende activiteiten in te plannen op die momenten.
Aansprakelijkheid

Aansprakelijkheid

Hebben we toch iets niet goed gedaan en zijn we wettelijk aansprakelijk volgens jou? Dan is het goed te weten dat onze aansprakelijkheid begrensd is tot:
– maximaal de factuurwaarde van (dat deel van) de opdracht over maximaal de laatste drie maanden of
– zover als de aansprakelijkheidsverzekering dekt.

We zijn nooit aansprakelijk voor de gevolgschade. Ook niet als derden door de juistheid en inhoud van de opdracht en materialen die we in jouw opdracht hebben gemaakt, schade claimen. En natuurlijk ook niet als anderen dan wij de oorzaak zijn van die geclaimde schade. Mochten die derden direct bij ons die schade claimen? Dan verwachten we van jou als opdrachtgever dat je alles doet in redelijkheid om ons in en buiten rechte bij te staan. Lukt je dat niet, dan doen we dat zelf. Daarvoor hoeven we je niet apart eerst ingebreke te stellen. Alle kosten hiervoor zijn voor rekening en risico van jou als opdrachtgever.

Tot slot zijn we ook niet aansprakelijk voor beschadiging, verlies of vernietiging van voorwerpen, materialen of gegevens, die je ons ter beschikking hebt gesteld. Goederen reizen voor risico van jou als opdrachtgever.
Overmacht

Overmacht

Soms kunnen we er gewoon echt niets aan doen dat de uitvoering van een opdracht niet (goed) lukt. Dat is overmacht (een van buiten komende oorzaak, voorzien of niet-voorzien, waar wij geen invloed op kunnen uitoefenen, maar waardoor we niet in staat zijn onze verplichtingen na te komen). Dat is zowel vooraf als tijdens de uitvoering van de opdracht mogelijk. In dat geval schorten onze verplichtingen op. Duurt dat langer dan twee maanden? Dan kunnen we in overleg de overeenkomst ontbinden zonder verplichting tot schadevergoeding. Hebben we dan al wel een deel uitgevoerd? Dan factureren we dat deel aan je.
Klacht?

Klacht?

Eerlijk: we hebben deze ‘procedure’ nog nooit nodig gehad. Maar we nemen je graag serieus. Daarom hebben we hiervoor een heuse procedure vastgelegd. Kijk maar hoe dat werkt en dien dan je klacht bij ons in via het contactformulier op onze site.

1. We registreren je klacht en alle communicatie erover. Dat bewaren we minimaal een jaar na afhandeling.

2. We reageren binnen vijf werkdagen op je klacht. En we lossen het binnen vier weken op. Lukt dit niet vanwege bijvoorbeeld een onderzoek dat langer duurt? Dan informeren we je hier binnen vier weken over.

3. Je meldt de eventuele klacht uiterlijk binnen veertien kalenderdagen na voltooiing van (dat deel van) de opdracht. Altijd schriftelijk via e-mail of via het contactformulier op onze site. Een klacht zal altijd vertrouwelijk worden behandeld.

4. Is de klacht gegrond? Dan doen we alsnog wat we waren overeengekomen, tenzij dat inmiddels aantoonbaar zinloos is geworden voor je. Dat laat je dan schriftelijk aan ons weten.

5. Is de tweede levering opnieuw en aantoonbaar onvoldoende, dan laat je dat uiterlijk binnen veertien kalenderdagen schriftelijk aan ons weten. We overleggen dan wat een goede oplossing is die voor beide partijen redelijk en naar vermogen is. De maximale consequentie is vermindering van het factuurbedrag.

6. Is het niet meer mogelijk of zinvol om alsnog de overeengekomen dienst te leveren? Dan zijn we beperkt aansprakelijk.

7. Blijven we het oneens? Dan voorzien we in een beroepsmogelijkheid bij een onafhankelijke derde: de heer mr. Paul Krosenbrink, gevestigd op St. Annastraat 284, Postbus 1059, 6501 BB in Nijmegen. Het oordeel van mr. Krosenbrink is bindend. We delen de kosten die hieraan verbonden zijn. De acties die er voor ons uit voortkomen, handelen we binnen vier weken af.

8. Op elke overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.