Goede voornemens? Of Slapjanus? Vier stappen voor succesvolle gedragsbeïnvloeding.

Goede voornemens? Of Slapjanus? Vier stappen voor succesvolle gedragsbeïnvloeding.

Goede voornemens. We maken ze allemaal. Maar ze ook nakomen? Veel goede voornemens gaan halverwege januari de deur al uit. Komt dat door een gebrek aan discipline? Of zijn de voornemens te ambitieus? Vaak zijn beiden niet het geval. Lees hier hoe jij wél een succes kan maken van jouw voornemens voor 2019!

1. Formuleer positieve voornemens
“Ik wil komend jaar 10 kilo afvallen”
Een klassiek voorbeeld. De intentie is aanwezig, maar leidt vaak niet tot het gewenste gedrag. Dit komt doordat de positieve reden tot verandering mist. De voornemens zijn namelijk geformuleerd vanuit pijn. We vinden onszelf te dik en zitten niet lekker in ons vel. Daarom vinden we dat we minder moeten snacken, moeten stoppen met drinken en meer moeten gaan bewegen. Niet echt motiverend om aan te werken, toch?
Belangrijk is om het effect van je resultaat voor ogen te houden. Wat brengt dit voornemen je? En hoe voel je je dan? Daarmee vind je jouw positieve redenen om van intentie naar gedrag te komen! “Ik wil gezonder leven, zodat ik meer energie heb om leuke dingen met mijn kinderen te doen”. Dat klinkt een stuk aantrekkelijker om mee aan de slag te gaan, toch?

2. Maak je voornemens laagdrempelig
Met een positief voornemen ben je er nog niet. We stellen vaak doelen, zonder te specificeren hoe dit ons dagelijkse leven gaat veranderen. Maak daarom je voornemens concreet, door ze op te delen in kleine stappen die voor jou relatief makkelijk te realiseren zijn. Begin bijvoorbeeld elke dag met een stevig ontbijt, eet twee stuks fruit per dag en loop iedere avond een blokje om. Of doe de eerste maand alleen één van die dingen. Deze kleine ‘doelen’ realiseer je ook echt. Dat geeft voldoening en motiveert om ermee door te gaan of zelfs een volgende ‘verandering’ in te zetten.

Extra tip: schrijf je voornemens ook op! Uit onderzoek blijkt dat mensen sneller hun goede voornemens bereiken wanneer ze deze op papier hebben geschreven.

3. Optimaliseer de omstandigheden
Het lijkt misschien gesneden koek. Maar wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn, is het moeilijker om het gewenste gedrag te bereiken. Heb je een hele voorraadkast vol chocolade? Dan is het niet makkelijk om gezonder te gaan eten. En wil je vanaf nu iedere ochtend beginnen met een stevig ontbijtje? Neem daar dan ook de tijd voor! Zorg er dus voor dat je de wekker tien minuten eerder zet.

4. Samen sta je sterk!
Gedragswetenschappers roepen het al jaren. Je sociale omgeving is een van de belangrijkste factoren voor het veranderen van gedrag. Dus combineer sociale activiteiten met je goede voornemens! Ga samen met je vrienden boodschappen doen, sporten of een rondje lopen. Motiveer elkaar en deel jullie resultaten. Het helpt je om je grenzen te verleggen. Bovendien haak je minder snel af. Je wil elkaar toch niet laten zitten?

Gedragsbeïnvloeding in jouw organisatie?
Jezelf motiveren om goede voornemens te realiseren is belangrijk. Maar misschien wil je ook je collega’s sneller en makkelijker motiveren? Of je klanten? Wil je weten hoe? Neem dan contact met ons op! We komen graag bij je langs om gedragsbeïnvloeding in de praktijk te brengen!