Netiquette is een samenvoeging van de woorden netwerk en etiquette. Het omvat de ongeschreven richtlijnen en gedragsregels voor het gebruik van het internet. Met opkomende communicatiemiddelen – zoals de zakelijke chatfunctie – wordt deze netiquette steeds uitgebreider. We kunnen zelfs spreken van een heuse ‘chatiquette’. Wat zijn bijvoorbeeld de ongeschreven regels voor een zakelijk chatgesprek? Wat wil je uitstralen? En hoe bereik je dat? Je leest het in onze chatiquette voor zakelijk chatten!
1. Laat je menselijke kant zien
Het lijkt misschien een open deur, maar laat zien dat je met echte mensen te maken hebt! Zo onderscheid je jouw bedrijf van bedrijven die een chatbot gebruiken. Dit doe je door in te spelen op de specifieke situatie van de bezoeker. Stel bijvoorbeeld gerichte en persoonlijke vragen. En vraag vervolgens door op de antwoorden. Gebruik ook small talk. Maak bijvoorbeeld een opmerking over het weer. Of maak af en toe een grapje waarmee je de klant positief verrast. En gebruik vooral niet te veel formeel taalgebruik. Een smiley kun je dus best gebruiken ;-).
2. Kort, bondig en met tempo
Zakelijk chatten vraagt om een snelle en adequate aanpak. Zorg er dus voor dat er tijdens werktijden altijd iemand verantwoordelijk is voor de chat. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen van de site verdwijnen wanneer zij niet binnen dertig seconden een reactie krijgen. Snel handelen is dus een must. Daarnaast is een kort en bondig antwoord ook van belang voor een adequate aanpak. Hanteer daarom als vuistregel maximaal een alinea in een tekstballon. Met één kernboodschap per alinea.
3. Chat zoals je belt
Een chatgesprek is eigenlijk niet heel anders dan een telefoongesprek. En daarom gelden ook dezelfde ongeschreven regels. Zo zijn het geven van gevoelsreflecties en het tonen van empathie belangrijk. Maar ook metacommunicatie is enorm van belang. Allemaal handelingen aan de telefoon vanzelf gaan, maar die je zeker niet mag vergeten in een chatgesprek!
Meer weten?
Volg dan de training zakelijk chatten van Pastoor BV. In deze training leer je om een live chat in te zetten als klantgericht communicatiemiddel. Voor zowel webcare als verkoopdoeleinden. Wil je meer weten over de training zakelijke chatten? Neem dan snel contact met ons op!