Klantgericht en helder schrijven

Hoe schrijf je overtuigende brieven en e-mails (in B1-taalniveau)?
 
Natuurlijk wil je graag een heldere en begrijpelijke taal in je brieven en e-mails. Misschien zelfs wel in B1-taalniveau. Maar een begrijpelijke tekst gaat verder dan taal alleen. Je wil ook aandacht voor je lezer, motiveren en aanzetten tot actie. Tijdens de training klantgericht schrijven leer je hoe je duidelijker, lezersgerichter en effectiever schrijft.
 

Voor wie?

Deze training is voor iedereen die regelmatig externe brieven of e-mails verstuurt. En is daarom geschikt voor receptiemedewerkers, beleidsontwikkelaars en alles wat daartussen zit. Wil je dat jouw brieven correct, aansprekend en klantgericht zijn? En dat de onderscheidende waarden van de organisatie weerspiegeld zijn in deze brieven en e-mails? Dan is deze training geschikt voor jou en je collega’s!
 

Programma

We sluiten altijd aan bij de behoefte van de groep of jouw organisatie. Onze trainingen zijn maximaal maatwerk. En daarom openen we de training brieven en e-mails schrijven altijd met de vraag: ‘Wanneer vind jij een brief of e-mail een goed visitekaartje voor de organisatie?’
 
Het trainingsprogramma bestaat onder andere uit…
• het nut en belang van taalniveau B1.
• het bepalen van de hoofdlijn van je tekst
• schrijven in taalniveau B1: schijnbaar simpele vuistregels voor eenvoudig taalgebruik
• opbouw en structuur: overzichtelijk, lezersgericht, structuursignalen
• benadering: positief schrijven, persoonlijk mixen met zakelijk, meedenken en -doen.
• houding: hoe klantgericht wil je zijn in jouw e-mails en situaties?
• persoonlijke leervragen en eigen teksten.
 
Heb jij iets anders in gedachten? Een maatwerk vraag, vraagt om een maatwerk oplossing!
 

Resultaat

Na afloop van deze training…
• weet je hoe je in je brief of e-mail je boodschap optimaal overbrengt. In begrijpelijke taal.
• pas je in jouw correspondentie de vuistregels van B1 goed en consequent toe
• kun je de lezer positief verrassen. Door zakelijk, maar ook persoonlijk te zijn.
• schrijf je kernachtig, maar ook volledig
• weet je hoe je op een positieve en klantvriendelijke manier het gedrag van je lezer kan beïnvloeden
• zijn je externe e-mails en brieven correct en klantgericht.

Werkwijze

Een maatwerk training. Interactief, persoonlijk en met plezier. Het accent in de training ligt op doen: zelf schrijven en uitproberen. Je gaat meteen aan de slag met praktische tips. Jouw eigen e-mails of brieven vormen de basis voor de training. Daarnaast krijgt iedere deelnemer toegang tot de online-leeromgeving MijnPastoor.
 
Deze training geven we graag incompany, bij ons op kantoor of op locatie. Maar ook in de vorm van een open training of als individuele coaching. Weten wat de mogelijkheden en eerstvolgende data zijn? Bel ons direct op 024 324 49 59 of mail naar [email protected] of start een chatgesprek.
 
Je kunt je ook aanmelden voor de open training Schrijven op B1-niveau. Die vindt plaats op…
– Woensdag 17 april: 09:30 – 16:00
– Woensdag 29 mei: 09:30 – 16:00
– Woensdag 17 juli: 09:30 – 16:00
– Woensdag 18 september: 09:30 – 16:00.

Testimonials

– Dewi Andoetoe, communicatieadviseur bij ZOwonen
Dewi Andoetoe“Heb je als organisatie klantgerichtheid hoog in het vaandel? Dan kun je echt wat met de training ‘Klantgericht en helder schrijven’ van Pastoor bv. Wij wilden er met deze training voor zorgen dat medewerkers meer verantwoordelijkheid nemen voor hun schriftelijke communicatie. In de praktijk bleek namelijk dat onze brieven aan huurders soms streng of afstandelijk waren, terwijl we juist een hele sociale organisatie zijn. De training was heel interactief en praktijkgericht. We schrijven nu beter en gestructureerder. En hebben met elkaar afspraken gemaakt over hoe onze brieven en e-mails de deur uit moeten gaan. Dat is belangrijk. Want een goede brief zorgt voor minder werk, omdat er minder vragen op komen.  Onze medewerkers staan nu écht in de schoenen van de lezer, in plaats van dat ze opschrijven wat ze zelf willen vertellen. Dat vind ik een heel mooi resultaat.”Dewi Andoetoe

– Steven Pauw en Evelien Visser, communicatieadviseurs bij Maasdelta
“Wij hebben Pastoor bv ingeschakeld om het niveau van digitale en schriftelijke correspondentie in onze organisatie te verhogen. Voorafgaand aan de cursus heeft René Pastoor ons tijdens enkele sessies goed advies gegeven over hoe wij de cursus op maat kunnen aanbieden aan onze medewerkers. Belangrijk is namelijk dat deze goed aansluit op de actuele ontwikkelingen in onze organisatie. Onder leiding van Pastoor bv gaan wij de komende jaren met een team van schrijfcoaches aan de slag om onze medewerkers helder en klantgericht te leren schrijven. Dit is dan ook een doorlopend leerproces. René Pastoor is een inspirerende cursusleider, praktisch gericht, en weet de aandacht van de groep goed vast te houden.”

– Jenine Kanis, afdeling verhuur Beter Wonen
Enkele jaren geleden volgden ze al een schrijftraining. Tijd om weer eens op te frissen. Het resultaat was boven verwachting. Aan de oppervlakte leken veel brieven prima. Zinslengte en woordkeus was goed. Jenine Kanis: “In onze brieven staat veel technische informatie. Dit is lastig te begrijpen en beperkt relevant voor de klant. Tijdens de training concludeerden we soms zelfs dat er helemaal geen brief nodig was! De erg leuke training leidt tot een sterk bewustzijn bij ons over wat we willen bereiken met een brief of mail. Korte zinnen alleen zijn dus niet genoeg. De training heeft ons dat inzicht gegeven en heel praktische vuistregels om direct te gebruiken. Intensief, maar zeer de moeite waard. Dit zouden we vaker moeten doen. Dat houdt ons scherp!”