E-mails en brieven schrijven

Hoe schrijf je een goede e-mail?

Een goede e-mail bestaat uit een inleiding, kern en afsluiting. En is bovendien vriendelijk, to the point en persoonlijk. Als je het ons vraagt tenminste. Maar wij stellen de vraag graag aan jou. En openen de training E-mails en brieven schrijven daarom altijd met de vraag: ‘Wanneer vind jij een brief of e-mail een goed visitekaartje voor de organisatie?’.

Het trainingsprogramma

Jouw eigen e-mails of brieven vormen de basis van deze training. In ieder geval maken we je tijdens de training bewuster van jouw rol als schrijver. Wat is het doel en de kern van je e-mail of brief? Als jij die niet scherp hebt, heeft de lezer ze zeker niet scherp. Verder besteden we veel aandacht aan structuur, benadering en taal. Want een onduidelijke opbouw, te lange zinnen en stoffige woorden zijn killing voor je uitstraling.

Wat leer je tijdens de training E-mails en brieven schrijven?

Tijdens de training E-mails en brieven schrijven leer je hoe je duidelijker, lezersgerichter en effectiever schrijft. En hoe je kritisch kunt kijken naar je eigen teksten. Je krijgt veel praktische handvatten. Zoals de IKONS-formule. Ook besteden we aandacht aan taalniveau B1.

Het resultaat

Na de training E-mails en brieven schrijven weet je hoe je in je brief of e-mail je boodschap optimaal overbrengt. En hoe je de lezer positief kunt verrassen. Door zakelijk, maar ook persoonlijk te zijn. Kernachtig, maar ook volledig. Je weet hoe je een vraag of boodschap goed onderbouwt en hoe je een e-mail of brief vriendelijk en zonder cliché’s begint en eindigt. Je e-mails en brieven zijn correct en klantgericht.

Heb je nog vragen of wil je je aanmelden? 

Bel ons op 024 324 49 59, mail naar [email protected] of start een chatgesprek.

Testimonials

– Dewi Andoetoe, communicatieadviseur bij ZOwonen
Dewi Andoetoe“Heb je als organisatie klantgerichtheid hoog in het vaandel? Dan kun je echt wat met de training ‘E-mails en brieven schrijven’ van Pastoor bv. Wij wilden er met deze training voor zorgen dat medewerkers meer verantwoordelijkheid nemen voor hun schriftelijke communicatie. In de praktijk bleek namelijk dat onze brieven aan huurders soms streng of afstandelijk waren, terwijl we juist een hele sociale organisatie zijn. De training was heel interactief en praktijkgericht. We schrijven nu beter en gestructureerder. En hebben met elkaar afspraken gemaakt over hoe onze brieven en e-mails de deur uit moeten gaan. Dat is belangrijk. Want een goede brief zorgt voor minder werk, omdat er minder vragen op komen.  Onze medewerkers staan nu écht in de schoenen van de lezer, in plaats van dat ze opschrijven wat ze zelf willen vertellen. Dat vind ik een heel mooi resultaat.”Dewi Andoetoe

– Steven Pauw en Evelien Visser, communicatieadviseurs bij Maasdelta
“Wij hebben Pastoor bv ingeschakeld om het niveau van digitale en schriftelijke correspondentie in onze organisatie te verhogen. Voorafgaand aan de cursus heeft René Pastoor ons tijdens enkele sessies goed advies gegeven over hoe wij de cursus op maat kunnen aanbieden aan onze medewerkers. Belangrijk is namelijk dat deze goed aansluit op de actuele ontwikkelingen in onze organisatie. Onder leiding van Pastoor bv gaan wij de komende jaren met een team van schrijfcoaches aan de slag om onze medewerkers helder en klantgericht te leren schrijven. Dit is dan ook een doorlopend leerproces. René Pastoor is een inspirerende cursusleider, praktisch gericht, en weet de aandacht van de groep goed vast te houden.”

– Jenine Kanis, afdeling verhuur Beter Wonen
Enkele jaren geleden volgden ze al een schrijftraining. Tijd om weer eens op te frissen. Het resultaat was boven verwachting. Aan de oppervlakte leken veel brieven prima. Zinslengte en woordkeus was goed. Jenine Kanis: “In onze brieven staat veel technische informatie. Dit is lastig te begrijpen en beperkt relevant voor de klant. Tijdens de training concludeerden we soms zelfs dat er helemaal geen brief nodig was! De erg leuke training leidt tot een sterk bewustzijn bij ons over wat we willen bereiken met een brief of mail. Korte zinnen alleen zijn dus niet genoeg. De training heeft ons dat inzicht gegeven en heel praktische vuistregels om direct te gebruiken. Intensief, maar zeer de moeite waard. Dit zouden we vaker moeten doen. Dat houdt ons scherp!”