Wij zijn fervente taalfanaten. Maar ook wij kunnen niet meer om de visuele revolutie heen. Het belang van visuele versterkers in brieven wordt steeds groter. Op die manier kunnen ook laaggeletterden een boodschap makkelijker begrijpen. En dat is dus veel inclusiever! Laat hiernaast weten of jouw organisatie al klaar is voor het gebruik van beeldbrieven.
Luister hieronder naar de voorbeeldbrief over de hardloopwedstrijd.
Voorbeeldbrief

Ja, ik wil graag een vrijblijvend gesprek over de opties

Nee, wij hebben op dit moment geen behoefte aan inclusieve communicatie

Hmm, ik twijfel. Ik wil graag eerst een voorbeeld zien van onze eigen gemeente
Meer weten over de beeldbrief? We delen hieronder alvast een paar handige tips!
Tip één: basis op orde met een toegankelijke tekst
Tip twee: de juiste visuele versterkers
Gebruik allereerst alleen visuele elementen wanneer ze de tekstuele boodschap kunnen versterken. Gebruik ze dus om een actie duidelijk te maken, een voorbeeld te tonen of om een stappenplan weer te geven. Het gebruik van pictogrammen is verleidelijk. Toch blijkt uit onderzoek dat ze vaak verwarrend werken, omdat ze vaak voor meer dan één interpretatie vatbaar zijn. Bovendien leiden ze de lezer alleen maar af. Gebruik dus liever foto’s, die je maar op één manier kunt uitleggen. Plaats ze naast de corresponderende tekst. Zo versterkt het beeld de boodschap!
Tip drie: het inzetten van tabellen en kaders
Waar gaat het over? |
Wat is er aan de hand? |
Hoe los ik dit op? |
Waarom is dit belangrijk? |
![]()
Gevaarlijke stoffen |
De vloeistoffen zijn niet veilig opgeslagen | Zorg dat u:
|
Met een goede verpakking is er minder kans dat de stoffen gaan lekken. Gebeurt dat toch? Met een lekbak vangt u dit op. Zo blijft de grond schoon en gezond. |
Een voorbeeld van jouw organisatie?
Wil je weten wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen op het gebied van visuele brieven? Kijk dan eens welke teksten wij voor jullie kunnen (her)schrijven.
300+
klanten
efficiëntieslag
klanttevredenheid