Carrièrekans als podcastmakers gemist? Nee, dat niet. Als experiment namen we een podcast op. Wat bleek? Wij zijn 1. Geen audio-experts en 2. We kunnen nog groeien. ✅

Het geluid van onze podcastopname was zo slecht dat zelfs de kantoorhond van de buren ervandoor ging.. 🐕 🎧 Maar! We hebben wel gelachen. En hoe! René, Marlies en Thijs kwamen niet meer uit de slappe lach. 😂

Daarom hebben we besloten de podcast niet te publiceren. Wél willen we een aantal belangrijke communicatie-inzichten met jullie delen die voorbij kwamen in de podcast. Zonde om die verloren te laten gaan. Daarom lees je hieronder de belangrijkste communicatie-inzichten die we tijdens de podcast bespraken: doe er je voordeel mee! 😀

Tóch benieuwd geworden naar de podcast? Laat via info@pastoorbv.nl weten dat je alsnog graag het audiobestand ontvangt. Dan sturen we ‘m naar je op! 📨 Bespaar je jezelf de podcast? Snappen we 😉 Daarom laten we toch een kleine sfeerimpressie zien.

Inzicht 1: communiceren = je boerenverstand gebruiken

Een tekst kan nog zo simpel geschreven zijn. Duidelijk. Op taalniveau B1. Korte zinnen en kopjes. Maar, een goede tekst is veel meer dan dat. Een goede schrijver denkt mee met de lezer van een brief of mail. Wat heeft degene die mijn brief leest nodig van mij? Welke informatie?

Leef jezelf in. Gebruik je boerenverstand. Denk niet vanuit de gedachte: wat heb ik te melden? 🚫 Maar denk vanuit de gedachte: wat heeft de lezer van mij nodig? 👈 Probeer niet te moeilijk te denken in regeltjes. Dat is verleidelijk. Dat snappen we. Maar vraag jezelf simpel af: wat zou ik willen lezen als ik de ontvanger van de brief was? En laat al het andere, overbodige weg.

Inzicht 2: heldere communicatie is the devil in disguise

Heldere communicatie is een soort masker. Want, zoals we al zeiden: een tekst kan nog zo voldoen aan alle tips die wij geven, maar als de boodschap niet duidelijk is bereikt een tekst zijn doel niet. 😐 Gebruik je korte zinnen? ✅ Begrijpelijke taal? ✅ Tussenkopjes? ✅ Supergoed! Maar weet een lezer uiteindelijk nog niet wat hij of zij moet doen? Dan is die heldere taal een “devil in disguise”.

Heldere communicatie is een middel om jouw boodschap duidelijk over te brengen. Van tevoren is het dan wel superbelangrijk dat je goed nadenkt: wat is mijn boodschap nu eigenlijk? Wat moet de lezer weten of doen? Zet dat begrijpelijk op papier. (Of op je beeldscherm).

Portretfoto van medewerker Nicky
Nicky
Secretaresse
Dit artikel delen?

Wil jij ook beter communiceren?

Schrijf je dan in voor een van onze communicatietrainingen. Schrijven, presenteren, rapporteren... Bekijk ons aanbod hieronder! Liever eerst even overleggen over wat het best bij jou past? Bel ons op (024) 324 49 59 of mail naar info@pastoorbv.nl.

Confetti
Confetti
Medewerker

360
+

Klanten

2600+

Trainingen

16000

Cursisten

9.2

Google Reviews Score

Zij leerden beter te communiceren bij Pastoor bv