Herken je dat gevoel? Je bent de hele dag druk geweest, maar toch heb je het idee dat je niet vooruit komt. Je hebt veel gedaan, maar blijft tegen een grote taak aanhikken. Stop met uitstellen, eet een kikker!

Een échte kikker? Kan. Maar dat raden we niet per se aan. De kikker in dit verhaal staat symbool voor een grote taak die je blijft uitstellen. Andere taken zijn makkelijker, leuker en korter dus die doe je eerder. Je kunt vast een taak bedenken die jijzelf maar blijft uitstellen. Het is te groot, te moeilijk, eng of saai.

Eet een kikker in de ochtend

‘Eet een kikker in de ochtend en de rest van de dag lijken alle andere dingen een makkie’, zei Mark Twain. Het idee achter deze theorie is dat je begint met een moeilijke, grote taak, waardoor je met een kick-start je dag begint. Daarna begin je met een goed gevoel aan kleinere taken. Het is eigenlijk heel simpel: begin met hetgeen waar je het meest tegenop ziet, zodat de andere dingen de rest van de dag mee lijken te vallen.

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Een kwestie van gewoon doen. Maar hoe dóe je dat dan precies? Wij geven twee praktische tips:

Tip 1: Maak je kikker zo concreet mogelijk

Maak ten eerste je taak zo concreet mogelijk. Je taak is bijvoorbeeld het versturen van een mailing. Die taak is nog best vaag. Bedenk eerst: aan wie moet ik deze mailing versturen? Wat wordt de inhoud van de mailing? Voor wanneer wil ik deze mailing versturen?

Tussendoelen maken de kikker makkelijker te eten. In dit voorbeeld schrijf je voor jezelf op: ik wil een mailing versturen naar potentiële klanten vóór 1 maart waarin ik ze informeer over dienst X met de ontworpen flyer. Werk stap voor stap, en blijf waken voor uitstelgedrag.

Tip 2: Noteer het aantal minuten per kikker

Noteer het aantal minuten dat een taak kost. Op die manier ben je bewuster bezig met je tijd. En het geeft je nieuwe inzichten. Het kan zijn dat je inschat dat een grote, vervelende taak je een hele dag kost (8 uur). Terwijl achteraf blijkt dat de taak korter duurde, misschien maar 6 uur. Dat betekent dat je 2 uur overhoudt! En in die 2 uur kun je dan weer een kleinere taak (ook wel een kikkervisje) voltooien. Hoe vaker je dit noteert hoe realistischer je tijdsinschatting wordt. Daarna deel je jouw tijd steeds beter in en word je productiever!

Eet smakelijk!

We gaven je 2 tips om moeilijke, grote taken niet meer uit te stellen. Voer grote taken in de ochtend, als eerst uit. Daarna lijken andere taken de rest van de dag een makkie!

Wil je nóg meer leren over persoonlijke effectiviteit? Meer handvatten bij deze theorie? Of kennismaken met andere methodes die jou helpen productiever te zijn? Neem contact op met ons over de Training Persoonlijke Effectiviteit. Stel dit uit, óf doe het morgenvroeg gelijk.